Huisregels

De Limburgse OKRA-motorclub draagt volgende regels hoog in het vaandel waarbij het toeren voor elk clublid haalbaar moet zijn en waaraan hij/zij vooral heel veel plezier beleeft.

EN DIT DOOR VOLGENDE REGELS IN ACHT TE NEMEN:

• Je moet lid zijn van OKRA (€ 30 per jaar en € 50 voor een koppel). Ben je ook lid van CM en was je nooit eerder lid van OKRA, dan word je € 10 per persoon teruggestort door CM (meer info eric.hulsmans@okra.be).
DIT GELDT OOK VOOR DUOPASSAGIERS!

• Je moet tevens lid zijn van OKRA-SPORTPLUS (€ 10 per persoon per jaar -> dit bedrag is terug te vorderen via je ziekenfonds en kost je dus uiteindelijk niets).
DIT GELDT OOK VOOR DUOPASSAGIERS!

• Iedereen kan lid worden, ongeacht leeftijd. Al zijn onze activiteiten gericht op een doelgroep van 55-plussers. Kan je je hierin vinden, dan ben je van harte welkom.

• Nog geen lid van OKRA? OKRA-Lid word je in het dichtstbijzijnde OKRA-trefpunt of rechtstreeks van ons thematrefpunt LOM. Info over het verschil tussen een OKRA-trefpunt en ons thematrefpunt vind je hier.

• Enkel leden van de motorclub kunnen deelnemen aan de OKRA-motorreizen.
LEES HIER DE REGELS DIE IN ACHT DIENEN TE WORDEN GENOMEN AANGAANDE DE MOTORREIZEN

• Mogelijkheid tot aankoop van een herkenbaar OKRA fluohesje met ritssluiting en bedrukt met het LOM logo op voor - en achterkant (+/- € 25). Dit is geen verplichting maar wordt wel op prijs gesteld omdat dit ons imago en groepsgevoel versterkt!

• Er is ook de mogelijkheid tot aankoop van een herkenbaar OKRA t-shirt met het LOM logo op de voorkant en 'LOM-MC.BE' aan de achterkant. De prijs is afhankelijk van de aantal bestellingen. Doorgaans ongeveer € 15. Indien interesse: eric.hulsmans@okra.be. Wens je zelf voor een variant te zorgen (bv polo, t-shirt met lange mouwen, sweater, hoodie,...), dat mag, dan bezorgen we je graag digitaal het logo en opschrift.

• Om deel van onze club uit te maken speelt het type motor geen rol, zolang deze maar technisch in orde is, verzekerd en vlot mee kan met het in groep rijden.

• Er wordt verwacht dat deelnemers over voldoende rijvaardigheden beschikt zodat ze geen gevaar vormen voor zichzelf en de groep. Vergeet niet, het rijden in groep vergt andere vaardigheden en disciplines dan wanneer je alleen rijdt. Een eventuele rijvaardigheidscursus is zeker een aanrader.

• Alle ritten zijn met voorrijder en op voorhand uitgestippeld.

• We respecteren de verkeersregels en er wordt dus aan reglementaire snelheden gereden.

• Opgelopen boetes, van welke aard dan ook, kunnen nooit verhaald worden op de organisator of op één van de mederijders! Deze zijn altijd voor eigen rekening!

• Indien er rekening dient gehouden te worden met extra veiligheidsmaatregelen (bv in tijden van corona) zullen deze te allen tijde worden gerespecteerd!

• Het vertrek van de officiële ritten (niet de ritten die via Facebook worden afgesproken) gebeuren altijd vanuit de vaste verzamelplaats: Bruno Esso te Munsterbilzen, Kruisbosstraat 2, 3740 Bilzen, tenzij anders vermeld. Deze plaats werd gekozen omdat dit vrij centraal gelegen is binnen de provincie. Ze is tevens goed bereikbaar, geen drukke verkeersaders, ruime parking, tank- en toiletgelegenheid, mogelijkheid tot aankoop van proviand en drankgelegenheid en we vormen er geen overlast voor omwoners.

• Ritten die via Facebook worden afgesproken, kunnen mogelijks een andere vertreklocatie hebben.

• Na een enquête bij onze leden te hebben gehouden, is gebleken dat ook weekendritten wenselijk zijn. Zeker voor degene die nog beroepsactief zijn. Er zal daarom getracht worden om regelmatig een weekendrit in te lassen.

• Toch zullen de doordeweekse ritten de voorkeur krijgen omdat de meeste van onze clubleden niet meer beroepsactief zijn. En laat dit nu net één van de sterkste troeven zijn van de LOM. Tevens is het voordeel hiervan dat het door de week vaak minder druk is op de weg en in de horecazaken.

• Onze ritten vangen gewoonlijk om 9u à 10u aan, tenzij anders vermeld, en lopen ten einde rond 17u à 18u. Meestal wordt de rit afgesloten in een horecazaak waar er nog wat nagekaart kan worden.

• De meeste van onze ritten schommelen tussen de 150 km en 250 km. Al zijn uitschieters mogelijk. Er wordt rekening gehouden met voldoende tussenstops.

• Het consumeren is altijd voor eigen rekening. Het staat je uiteraard vrij om eigen picknick mee ten nemen, maar nuttig dit dan niet in een horecazaak.

• Men kan de groep onderweg vervoegen na dit op voorhand aan Berto of Johnny kenbaar te hebben gemaakt.

• Je bent vrij om de groep vroegtijdig te verlaten, vanwege tijdsgebrek, teveel kilometers of andere redenen, maar tracht ook dit tijdig kenbaar te maken aan de voorrijder of geef een duidelijk teken aan één van de groepsleden!

• De officiële ritten worden op voorhand kenbaar gemaakt per mail aan alle clubleden, met in bijlage het GPX bestand. De GPX bestanden zijn ook op de vragen in dit cloud bestand.

• Niet iedereen rijdt met GPS (is ook geen verplichting). Geraak je de groep om de één of andere reden kwijt, niet panikeren, tracht terug aansluiting te vinden bij een tussenstop. De adressen van tussenstops worden ook op voorhand per mail kenbaar gemaakt.

• Groepen van meer dan 12 motoren worden opgesplitst. De groep waarin je rijdt, is bij vertrek vrij te kiezen. We begrijpen dat je graag met je vriend(en) in dezelfde groep wenst te rijden, dat mag, maar als je ziet dat die groep dan te groot dreigt te worden, gebruik dan gezond verstand en spreek af om aan te sluiten in een kleinere groep.

• Tracht eens wat vaker te wisselen van voorrijder. Ook dit is aangenamer voor de voorrijder.

• De groep die je bij aanvang hebt gekozen, hou je voor de rest van de rit aan. Tenzij je de groep door omstandigheden uit het oog verliest. Probeer dan aan te sluiten bij een eerstvolgende groep. Bij een volgende tussenstop, sluit je weer aan bij je oorspronkelijke groep.

• Hebt respect voor de voorrijder, hij beheerst de groep en is op dat moment 'de baas' over zijn volgelingen. Hij draagt geen verantwoordelijkheid met wat er achter hem gebeurt. Hij rijdt zijn rit zoals vooraf ingesteld op GPS. Onderschat dit niet, want rijden op GPS vergt pure concentratie waarbij hij vooral het verkeer niet uit het oog mag verliezen. Wees dus niet verwonderd dat er al eens een afslag wordt gemist. Hij zal er voor zorgen dat we ons zo vlug mogelijk terug op de route begeven. Hij beslist ook bij plotse wegwerkzaamheden of omleidingen hoe er op dat moment gereden wordt, blijf hem hierin volgen en doe geen eigen manoeuvre om hem te vlug af te zijn. Vergeet niet, een ommetje hoort ook bij het rijplezier!

• Het is de voorrijder toegestaan om meerdere stops in te lassen als hij aanvoelt dat hier behoefte aan is. Want niet iedereen is in staat om vlot en geconcentreerd aan één stuk te rijden. Let wel, deze stops zijn niet altijd aan een horecazaak. Spreek de voorrijder er op voorhand over aan.

• We rijden in baksteenformaat en houden voldoende afstand. Respecteer dit!

• Kijk niet enkel naar de rijder voor je maar ook achter je.

• Merk je dat de achterligger niet meer volgt (bv omwille van een rood licht), geef dan even een seintje (toeter en/of knipper met de lichten).

• Merk je dat je achterligger moeilijk kan volgen of gaten laat vallen, dan is het aan jou om je snelheid aan te passen zodat dit een harmonica effect teweegbrengt tot aan de voorrijder. Het is dan aan de voorrijder om zijn snelheid aan te passen aan de langzaamste deelnemer.

• Rijdt niet boven je kunnen maar wees een vlotte 'volger'. Vind je het tempo te vlug of te traag, spreek de voorrijder erop aan. Iedereen zal hier respect voor tonen. Wisselen van groep behoort dan tot een mogelijkheid.

• Overige weggebruikers inhalen doe je niet blindelings omdat je ziet dat je voorligger het kan. Wees dus zeker van je inhaalmanoeuvre.

• Rijden met steeds je blik op je GPS is net als bellen achter het stuur. Hou daarom vooral het verkeer in het oog! Laat dit over aan de voorrijder, hij is hierin getraind.

• Je staat namelijk in voor je eigen veiligheid, je neemt dan ook deel op eigen risico!

• Er wordt enkel met droog weer gereden, tenzij men in een bui terechtkomt. Het kan dus gebeuren dat geplande ritten de dag voordien worden uitgesteld of afgelast. Hiervan worden leden per mail op de hoogte gebracht!

• Daar we van het weer afhankelijk zijn, kunnen ritten dus ook recentelijk worden gepland!

• Er worden vaak onderling ritten afgesproken via de Facebook van de motorclub. Dit is een gesloten groep. Om er deel van uit te maken moet je lid zijn van de motorclub en doe je een verzoekmailtje naar johnny.crijns@gmail.com.

• Vertrek steeds met een volle tank.

• Een bijstand voor pechverhelping is aangeraden.

• Een gezond verstand in een gezond lichaam met het motorhart op de juiste plaats.

• Alcohol en rijden gaan niet samen.

• Samen uit samen thuis.

• De motorclub beschikt niet over een vast clublokaal.

• Als clublid is het toegestaan om een vriend(in) één keertje mee te brengen ter kennismaking, maar maak dit op voorhand kenbaar aan Berto of Johnny. Wees eerlijk en hou het op die ene keer en daarna lid worden. Meer info om lid te worden bij eric.hulsmans@okra.be. We willen hiermee vermijden dat we een wildgroei aan 'vreemde' motards krijgen. Het is namelijk altijd fijn om te weten wie wie is. Want ook jij hoort erbij!

• De organisatie kan in geen enkel geval verantwoordelijk worden gesteld voor ongevallen of tegenslagen.

• Heb je opmerkingen, suggesties of ervaar je onenigheid, meld ze bij eric.hulsmans@okra.be of 011 26 59 36. Elk bericht wordt discreet behandeld.
Maar onthoud vooral dit; voor iedereen goed doen en ieders wens vervullen is onbestaand. OKRA staat voor een open vereniging waar één ieder zich thuis moet voelen, laten we daar met zijn allen aan werken!

• Elk clublid gaat akkoord met de hier omschreven regels en informatie.

De Limburgse OKRA-motorclub last van december t.e.m. februari een winterstop in.
Er worden in die periode wel motorloze activiteiten voorzien!

Kan ook jij je hierin vinden, dan ben je van harte welkom.
Wens je onze enthousiaste motorclub te vervoegen en op de hoogte te blijven van onze activiteiten?
Laat het ons weten eric.hulsmans@okra.be.

Wens je meer info over de motorclub?
Contacteer dan:
Berto Vanbrabant
0486 10 19 57
vanbrabantberto@hotmail.com
of
Johnny Crijns
0475 21 23 90
johnny.crijns@gmail.com

Uitzonderlijk zijn er enkele van onze vaste deelnemers die tijdens het rijden van groep wisselen en jullie op een verantwoorde manier inhalen. Zij doen dit om beelden van je te maken. Mocht er iemand op een gegeven moment naast je komen rijden, negeer hen en vervolg gewoon je weg.
Geef toe, zulke beelden zijn een mooie herinnering.

Passenger-LOM

Limburgse OKRA motorclub

Copyright: LOM | Developed and maintained by Eric Hulsmans